Körkép a közösségi gazdálkodásról

Körkép a közösségi gazdálkodásról

 

A minap, újságírói megkeresés érkezett a FÉNYSZARVASHOZ, körkép a közösségi gazdálkodásról témában. Úgy gondolom, hogy olyan jól sikerült a kérdések megválaszolása, hogy érdemes beszámolni róla, hogy jobban megértsük, a működésünket, a küldetésünket, a céljainkat. 

 

 Kedves felelős munkatárs, Fényszarvas Szociális Szövetkezet!
mérce.hu számára írok egy cikket, ehhez kérem a segítségét. A cikkben egy körképet készítünk olyan magyarországi szervezetekről, amelyek közösségi gazdálkodást
 folytatnak – vagyis a “hagyományos” cégektől eltérően szervezik meg a munkát, a 
dolgozók a szervezet tagságát képzik, és valamilyen termelői/szolgáltatói tevékenységet folytatnak. Ide tartoznak az olyan szervezetek is, amelyek nem a piacra termelnek, hanem akár közvetlenül a közösség számára (így nincs konkrét piaci ára a terméknek/szolgáltatásnak). Önt a Fényszarvas Szociális Szövetkezetről szeretném kérdezni, hogy kiegészítsem azokat az információkat, amelyeket online utánaolvasással szereztem. Tudna válaszolni az alábbi pár kérdésre?
A cikk januárban fog megjelenni a mérce.hu portálon, egy most induló sorozat részeként, amely szövetkezetekről, közösségi gazdálkodásról szól és annak működéséről, elveiről Magyarországon és nemzetközi szinten…..

1. Ön szerint az Önök szervezete miben különbözik egy “hagyományos” cégtől?
    Nincs alá-fölé rendeltségi viszony, mindenki azonos döntési szinten van. Nem főnökként utasítom a beosztottamat, hanem munkatársként segítem, ha kérdése van. Minden ötletet meghallgatunk, megvalósítását támogatjuk, amennyiben szükséges, segítjük. Mindenki önállóan tevékenykedik, tevékenységéért ő a felelős, bevételeit és kiadásait maga tartja nyilván és azzal havonta egyszer elszámol a szövetkezet felé, amely elszámolás alapján jogosult munkabérre.

2. Az Önök szervezetén belül kik a döntéshozók, hogyan folyik a döntéshozás?
    A döntéshozó szerv a taggyűlés, még a legapróbb kérdésekben is. Havonta egyszer találkozunk, megbeszéljük, hogy hol tartunk, mik a tervek, kinek és mit kell ahhoz tenni, hogy a tervek megvalósuljanak, milyen eszköz és anyagigénye van a projektnek, ki vállalja a projekt felügyeletét, menedzselését, stb. Bizonyos esetekben, amikor az ügy nem tűr halasztást és mielőbbi döntésre van szükség, a tájékoztatás és a szavazás megtörténik e-mailben.
3. Az Önök szervezetén belül ki/kik a tulajdonos/tulajdonosok?
   Szövetkezetünk minden tagja egyben tulajdonos is az alapító okiratban meghatározott és befizetett részjegye erejéig és ha egyszer eljutunk odáig, a befizetett részjegyek százalékos mértéke alapján részesül majd a nyereségből. Egyelőre minden tag  azonos mértékű részjeggyel rendelkezik.
4. Van az Önök szervezetének leszögezett küldetése? Ha igen, mi az?
    Küldetésünk az egyén vállalkozóvá válásának segítése. Nagyon sok olyan emberrel találkoztunk az elmúlt években, akik nem szeretik a munkájukat, van ötletük, csak nem mernek elindulni, vagy elindultak, de elbuktak az adózási szabályok és bizonylatok útvesztőjében, vagy nem volt elég tőkéjük, hogy a kezdeti nehézségeket átvészeljék. Szövetkezetünk ezeknek az embereknek nyújt segítő kezet. Együtt viseljük a terheket, együtt bogarásszuk a szabályokat, együtt oldjuk meg a jelentkező problémákat, ha valaki felgöngyölít egy szálat, annak eredményéről beszámol a többieknek, így tanuljuk együtt a vállalkozás csodáját. Minden probléma egy újabb megoldandó feladat, ami a fejlődésünket szolgálja és minden ilyen eset előrébb visz minket afelé, hogy egyszer majd önálló vállalkozásunk legyen.
További kérdések esetén is állunk rendelkezésére.
Üdvözlettel:
Cseh Katalin
alelnök
Fényszarvas Szociális Szövetkezet
8200 Veszprém, Rózsa utca 13.